Friday, March 14, 2014

Resepi Sambal Tumis Sotong Kembang Versi Mudah

Bismillahirahmanirrahim

Ha, panjang nama resepi tu ye. Kepada ibu-ibu atau para isteri yang balik je dari kerja, rushing terkejar-kejar sana sini nak siapkan makanan untuk anak atau suami, boleh mencuba resepi simple ni. Resepi ni sesuai juga untuk adik-adik yang baru nak belajar memasak sebab tak guna banyak bahan (Akak dulu masa mula-mula masak pun gitu dik, cari resepi yang simple dan mudah je). Atau untuk surirumah yang datang mood malas masak. Semudah ABC, cepat tapi sedap.


Sambal Tumis Sotong Kembang


Bahan-bahan:

1) Sotong kembang 2 ekor. Potong ikut saiz yang digemari.
2) Minyak masak
3) 2 senduk cili kering yang dah blend bersama bawang putih dan bawang merah.
3) Garam secukup rasa. 
4) Asam keping - 1 keping 
Bawang merah sebiji dihiris bulat dan lebar (optional) 
4) Garam secukup rasa.

Cara-cara:

1) Panaskan minyak secukupnya. 
2) Tumis cili blend tadi sampai pecah minyak.
3) Masukkan asam keping dan sotong. Tipsmemasak: Kalau masak seafood macam sotong, udang atau kerang, jangan biar mendidih lama. Nanti lauk tu kecut dan tak lembut sebab seafood ni keluarkan air. Rasa pun kureng. Bila dah kecut, tekstur dah tak cantik. Kecik jadinya. Sebab tu kalau saya potong sotong, saya potong besar-besar sikit.
4) Masukkan garam secukup rasa.
5) Kalau suka bawang, boleh masukkan hirisan bulat bawang. Siap dan boleh dihidangkan. (Gambar kat atas ni tak ada hirisan bawang tau)



Kalau tak kenal sotong kembang, ni lah rupanya. Sotong ni dah memang kembang, tak payah rendam lagi. Janggut sotong tu ada dalam badan, kena ikat. hehehehe.

No comments:

Post a Comment