Tuesday, April 29, 2014

Topik Mangga Muda & Ibu Hamil

Bismillahirahmanirrahim



Suka makan mangga? Mangga masak ke mangga muda? Mungkin ada yang suka dua-dua sekali. Mangga dalam gambar kat atas tu, pemberian daripada jiran saya minggu lepas. Mangga dari pokok sendiri tu.

Mula-mula tengok memang nampak nyum nyum nyum sungguh. Besar mangga tu. Dalam hati mesti ingat dah masak. Bila jiran ni tanya nak ke tak, saya pun nak lah kan. Sekali katanya "Ni mangga muda kak, tak besar sangat. Ada lagi besar dua kali ganda."

Maka saya pun dalam hati 'kecewa'. Sebab saya tak makan mangga muda. Ha??? Pelik ye. 


Kalau ditanya kenapa perempuan yang sedang mengandung suka makan mangga muda, saya tak ada jawapan untuk soalan tu. Sebab sepanjang tempoh mengandung saya tak pernah mengidam/teringin/request mangga muda. Mungkin sebab saya jenis tak pandai makan mangga muda, tu yang tak termengidam langsung tu. Tapi, saya bersyukur sebab ada je orang sekeliling yang ambil berat tentang keadaan saya tengah pregnant. Buktinya? Nah,  walaupun saya tak minta, ada je orang bagi saya mangga muda. Daripada membazir, saya bagi kat orang yang suka makan mangga muda (hehe, mintak maaf ye). Tak susah nak cari sebab majoriti suka. Yang dalam gambar tu, saya dah bagi kat MIL.

Saya pernah terbaca (tak ingat dalam majalah or internet) yang perempuan mengandung ni mengidam sesuatu sebab tak cukup nutrisi benda tu dalam badan dia. Kesahihannya tu saya tak pasti. Kawan saya pernah sepanjang tempoh mengandung, dia makan sabun, ok! Sedap dia kata. Saya tengok depan mata dia makan sabun. Huhu. Lain badan, lain ragamnya. Ada yang makan masam sebab katanya nak hilangkan rasa mual. Yang tu ada betul gak. Tak kisah lah apapun yang diidamkan. Yang penting kandungan sihat dan selamat.

p/s: tapi, saya makan nenas sebab nenas favourite saya. Amaran: Jangan ikut!


1 comment:

  1. Betul tu missboo. Dulu masa mula2 pregnant, doktor kt pusat bersalin barakah Ade pesan jgn mkn nenas. Tp bila kandungan da 8 bulan akak mkn gak sket. Hihihi

    ReplyDelete