Showing posts with label Bersalin Operate. Show all posts
Showing posts with label Bersalin Operate. Show all posts

Thursday, March 13, 2014

Memilih Tempat Bersalin

Bismillahirahmanirrahim

If this is your first pregnancy, you may want to make a survey for the best place  to give birth. Some may say, any place is fine as you will definitely feel the pain be it in GH of Private Hospital. While some may opt for better environments and services for the baby birth. And this reminds me of my friend who doesn't mind to give birth at GH even though she is a wife of a businessman who runs a haulage company in Port Klang with numbers of employee!

Kalau kat Klang ni, tempat bersalin yang famous among kaum Melayu ialah Hospital Bersalin Razif. Razif is a private hospital owned by a Muslim doctor. Selain daripada tu, kos rawatan bersalin kat Razif ni agak berpatutan jugalah. My friend bersalin operate kat sana tahun 2012, ambil ward single bed. Kos keseluruhan  cuma RM5k++ je.

Masa tu, saya lebih minat dengan Pusat Bersalin Barakah, Bandar Puteri, Klang. Sebab Barakah ni more Islamic. You can see from the personality of the doctors and the environments. Tak ke seronok kalau sepanjang masa bersalin alunan ayat al-quran? Doctor yang akan sambut baby pun memang doctor perempuan. Kalau kat Razif mungkin ada risiko dapat doctor Razif. Cuma, Barakah hanya untuk kes bersalin normal ye ibu-ibu sekalian. Kes operate ni tak ada. kalau nak tahu pengalaman bersalin di Pusat Bersalin Barakah, boleh baca pengalaman blogger Bardboo, a sister of my friend. She made a comparison between Razif dan Barakah and finally went to Barakah. Tapi, tu masa saya bekerja la. Masa kandungan 1 bulan, ditakdirkan Allah s.w.t, saya tak kerja. Redha dan sabar je dengan apa yang berlaku. So, I tought of Hospital Klang. Jimat banyak dapat. Walaupun semua sedia maklum Hospital Klang ni sangat crowded dan legend. 

http://pusatbersalinbarakah.com/

Tapi, suami pulak tak sampai hati. Dengan izin Allah, kami register untuk bersalin di panel syarikat suami bekerja - Hospital Pantai Klang. Lebih dekat dibandingkan dari GH Klang ataupun Barakah. Kalau tak jem, 10 minit je dari rumah. Sebelum ni memang tak nak bersalin kat Pantai Klang. The main reason is because Pantai doesn't have Muslim lady doctor. Dulu ye, ada doctor Melayu perempuan. Tapi, masa saya nak bersalin tahun 2013 tu dah tak ada. Kalau anda mampu dari segi kewangan, I would suggest you to go for a pusat bersalin Islamic yang boleh PILIH doctor Muslimah. Terjagalah juga aurat mu itu. Tapi kalau tak mampu, tak usahlah sampai nak buat loan bagai bersalin kat swasta ye. Dalam keadaan darurat yang anda tidak upaya untuk memilih, boleh saja anak tu disambut oleh doctor lelaki. Sekian.

Nanti dalam next entri saya akan cerita tentang kos, kemudahan dan layanan di ward bersalin, Hospital Pakar Pantai Klang.




Tuesday, March 4, 2014

Labour Room Experience Part 3

Bismillahirahmanirrahim

At 8 pm, the progress remains slow as cervix dilates to 4 cm still. Due to that, the Gynea had proposed me two options. Option no. 1 was to go for Caesar operation while option no. 2 was to wait for another 4 hours for natural baby birth.

Disebabkan dah tak tahan nak menunggu lagi 4 jam, saya jawab kat Gynea "operate". My hubby and my mother was there, in the labour room too. Lepas tandatangan semua dokumen yang berkaitan (tak baca pun, tengah sakit kan? Tapi ada la nurse tu bagi tau nama-nama dokumen tu), kena tunggu 5 minit untuk persediaan dewan bedah. Nak tunggu 5 minit tu macam 15 minit. Siap tanya Mak lagi, dah ke belum. In fact, my hubby told me that they really made it within 5 minutes, on time. Sampai ada doktor pakar yang berlari datang dengan kain pelekat. I'm not sure which doctor. Sama ada pakar kanak-kanak atau pakar bius. Sebab kalau tak silap, 2 doktor ni je Indian male.

Cerita menarik dalam dewan bedah ni ialah pengalaman pertama menerima suntikan epidural. Rupanya, nak inject epidural ni ada prosedur. Bukan sebarang cucuk ye. I had to bend over my body. Kaki melunjur ke depan (sebab dah atas katil operate), bongkokkan badan sehabis mungkin dan bahu jatuhkan ke bawah. Can you imagine of doing that while feeling the extreme pain of contraction and plus, you have a big tummy. Susah tau. Tapi, nurse kat situ pandai. Dia bagi bantal untuk saya peluk dengan cara dua-dua tangan atas bantal (bukan peluk bantal yang tangan kat kiri kanan tu ye) and she hugged me kuat-kuat. Alhamdulillah, masa jarum masuk tu tak rasa sakit sangat.

Tak lama lepas doktor mulakan kerja pembedahan tu,  I fell asleep. Letih kot. Sepatutnya, epidural tu bius separuh je. Bila saya terjaga nampak doktor dan nurse tengah tepuk-tepuk punggung baby. I smiled. Then, tertidur lagi. Tak lama lepas tu nurse kejutkan, she brought my baby near to me and let me kiss my baby. Erm, bau syurga. Alhamdulillah.



In the other entry, I will share the reason why I chose Hospital Pantai Klang for baby birth.


This is my son. Our baby A.D, in his papa's arm.

Labour Room Experience 2013

Bismillahirahmanirrahim

Pengalaman bersalin di Pantai Medical Centre, Klang.

September 9th, 2013.




I had an appointment with Gynea, Dr. Tricia at 10am. It was just a weekly check up as my baby now had reaches 39 weeks age. Unfortunately, my hubby was having fever. So we went to Klinik Anis Pelabuhan Klang first, let my hubby get medicine and MC. Then, we drove to Pantai Hospital, Klang.
If you used with the procedure of pregnancy check up at private hospital, you know that the Gynea will normally (or perhaps definitely) scan your baby for each visit. Same procedure went to me. (Kalaulah saya tau dari awal, tak ada lah saya scan dekat Pusat Bersalin Barakah. ^_^). The Gynea asked about my health status, whether I had experiencing any contraction or any bleedings or any weird discharge at vagina? All my answers were, "no".

Then she replied "Tak ada tanda-tanda. Macam lama lagi nak bersalin ye?" I smiled. Since it was my first pregnancy, I had no idea to say.

"Come, Doctor nak tengok bukaan cervix. **feeling pain for a while** Dah buka 2 cm. Some people bila 2 cm dah sakit, tak boleh jalan." I felt proud of my self sekejap. Hehe.

"You nak Doctor pecahkan air ketuban tak? Kalau Doctor pecahkan, you mesti bersalin hari ni. Atau you nak dia pecah sendiri?" Air ketuban refers to the amniotic fluid. It can get ruptured naturally or by doctor.  Once it gets ruptured, mother has to deliver the baby within 24 hours. In most cases where mothers want to deliver baby naturally, they will let the fluid rapture naturally. But this is unexpected. It can be few weeks before the due date or a week after the due date.

I looked at my hubby. He said "Ikut sayang la." If you had this experience (of expecting the 1st baby), you would feel the same as mine - tak sabar nak tunggu baby lahir. Plus, I had no experience and I kept thinking, what if I feel the contraction when my hubby is not around? What should I do if the air ketuban ruptured. Would I get panic? And if my hubby were at home but it happens at midnight, could we reach hospital on time? And so many worries.

So I replied to the Gynea "Boleh la. Doctor pecahkan."

"Ok, be ready untuk masuk ward. Lepas air ketuban pecah, cervix is expected to dilates 1 cm for every 1 hour." Wasn't it sounds so pleasant? I will give birth on Sept, 9th instead of Sept, 16th which falls on Malaysia Day. It's ok lah tak dapat baby Malaysia Day. The excitement made me forgot that my hubby was having fever... To be continued...

Tuesday, February 25, 2014

Labour Room Experience 2013 Part 2

Bismillahirahmanirrahim


Around 11 am, I was admitted to the maternity ward. Doctor came at around 12 noon to rupture the fluid. Sebelum tu dah buat CTG dulu. Alhamdulilah, baby's heart beat was good. Memanglah kan, baby tengah seronok duduk dalam perut ibunya. Belum masa nak keluar lagi.

Bila dah pecah air ketuban, baru lah tau rasanya macam mana. It was a warm fluids. Dan banyak sangat. Was it painful? Yes it was. Dah nama pun bersalin kan? Berpeluh juga la. Thank God that the nurse kept saying, tarik nafas dalam-dalam. Tapi, masih juga sakit.

The Gynea then left me alone. So did the nurse.I was just watching tv while hoping that the cervix will dilate rapidly. Bila dengar azan Zohor kat tv, sempat juga tanya nurse macam mana nak solat. Kata nurse, darah dah keluar sekali masa air ketuban pecah, kalau nak diikutkan dah kira darah nifas. Wallahualam. Masa ni hubby dah balik rumah.

I didn't felt the contraction at the beginning. Just an hour later I started to feel it. I remembered the Gynea had advised me to have a light walk around the ward. But how? So I just remained on the bed. After Zohor only my mother arrived. Then my hubby. When the contraction becames often, I sat on a chair instead of the bed. So I could feel the pain less. Jam 4 petang, bukaan cervix dah 4 cm. Daripada ward, saya pindah ke bilik bersalin (labour room). They only allow one person to accompany me. So, my hubby went in. Bila tiba waktu solar Asar, mak pula jaga.

Gambar sekadar hiasan.

Dalam labour room tu, I was not allowed to sit. Baring mengiring je sepanjang masa sebab nurse dah letak the CTG machine on me to monitor baby's heart beat. Masa masuk situ, they have doubled up pitocin volume dalam kantung drip tu. Jadi, makin kuat la contraction. Nak duduk tak boleh, apatah lagi nak bangun atau berjalan. Sebab tu orang cakap sakit kalau bersalin induce. Sebab dah sakit sangat, saya terpaksa gigit tangan hubby yang tengah genggam erat tangan isterinya ini. He he. I'm sorry hubby. Tak sengaja.

To be continued at part 3 ^_^